- 1.4 skaperglede, engasjement og utforskertrang
- 2.1. Sosial læring og utvikling
- Møte mennesker ansikt til ansikt
- Tiltak for å redusere skjermbruk
- Lære å følge regler
- Lære folkeskikk
- Lettere å finne venner
- Utgangspunkt for samtale
- Lære av å gjøre feil uten å tape ansikt
- Lære å vente på tur
- Lære seg å innordne seg under autoritet
- Utvikle respektfulle holdninger
- Skape felles opplevelser
- Øvelse i samarbeid og samspill
- Relasjonsfremmende lærer/elev og elev/elev
- Voksne og barn står på lik linje
- 2.2 Kompetanse i fagene
- Faglig læring gjennom spill
- Uformell kartlegging av elevferdigheter
- Fokus på faktakunnskap
- Læring via lystbetonte aktiviteter er motiverende
- Forberedelse til nye faglige utfordringer
- Begrepstrening / språktrening
- 2.5.1 Folkehelse og livsmestring
- Tematisere vanskelige følelser ved å oppleve og bearbeide tap - og vinnsituasjoner
- Gir mestringsopplevelser
- Motiverende læringsmåte
- Ha det gøy sammen
- Friminutt fra krav og forventninger
- Inngangsport til positiv, meningsfull og rimelig hobby
- Godt for både fysisk og mental helse
- Forebygger demens
- Reduserer stress
- Inviterer til latter
- Styrker immunforsvaret
- Senker blodtrykket
- Kobler ut bekymringer
- Reduserer ensomhet
Om faget norsk
Gjennom lytting, fortelling og samtale skal elevene i norskfaget utvikle språk for å tenke, kommunisere og lære. Faget skal gi positive opplevelser knyttet til skriving, lesing og muntlig utfoldelse. Familiespill, bokstavspill og ordforklaringsspill kan være nyttige verktøy i arbeidet med å utvikle leseforståelse og avkoding. I tillegg utvikles evnen til å reflektere over tekster i ulike sjangre og med ulik kompleksitet.
Om faget matematikk
Evne til utforsking og problemløsing er sentralt i matematikkfaget. Elevene skal kunne resonnere og argumentere i arbeidet med å utforske tall og matematiske sammenhenger. Mange brettspill, såkalte strategispill, gir god trening i disse kompetansene, mens andre spill også kan knyttes spesifikt opp mot forståelse for bl.a. tall og mengder, geometri og sannsynlighet.
Om faget engelsk
Faget skal gjøre elevene til trygge engelskbrukere, slik at de kan bruke engelsk for å lære, kommunisere og knytte bånd til andre. Gjennom å bruke engelsk i spill-situasjon (med «norske» spill) får elevene utfolde seg og samhandle i autentiske og praktiske situasjoner. Slik får elevene trening i å lytte, tale og samtale på engelsk. Det finnes i tillegg spill beregnet på engelsk språkopplæring. På boardgamegeek/youtube kan elevene tilegne seg reglene til utallige spill på engelsk.
Om faget naturfag
Elevene skal gjennom naturfag øke sin forståelse av naturen og miljøet. De skal få kunnskap om jorda og menneskenes påvirkning på økosystem. Etter hvert skal de selv kunne ta bærekraftige valg. Vi har funnet få spesifikke «naturfagspill». Ulike lotto-spill, kunnskapsspill, og noen temaspill kan likevel brukes for å variere undervisningen.
Om faget samfunnsfag
Forståelse for betydningen av geografiske, historiske og nåtidige forhold er sentralt i samfunnsfag. Dessuten skal faget bygge opp under verdier som toleranse, likeverd og respekt. Dette er verdier som trenes i enhver brettspill-situasjon. Spesifikke samfunnsfagspill kan være ulike geografispill (spill med kart, flagg og hovedsteder), spørrespill, økonomispill og relasjonsspill.